Tato webová stránka používá cookies

Za účelem zkvalitnění našich služeb používáme na této stránce soubory cookies. Pro více informací přejděte na Zásady použití Cookies.

Funkční Při návštěvě a používání Internetových stránek pouze pro informační účely, tj. pokud se nezaregistrujete nebo nám neudělíte souhlas, shromažďujeme pouze údaje, které Váš prohlížeč předává na náš server, což je nezbytné, abychom Vám mohli zobrazit Internetové stránky a zaručit Vám stabilitu a bezpečnost jejich užívání.
Analytické Tyto cookies slouží ke zlepšení fungování Internetových stránek. Umožňují nám rozpoznat a zjistit počet návštěvníků a sledovat, jak návštěvníci používají Internetové stránky. Pomáhají nám zlepšovat způsob, jakým Internetové stránky fungují, například tak, že umožňují uživatelům snadno najít to, co hledají. Tyto cookies většinou neshromažďují informace, které by dokázaly jednoznačně identifikovat Vaši osobu.
Marketingové Používají se ke sledování preferencí uživatele Internetových stránek za účelem cílení reklamy, tj. zobrazení marketingových a reklamních sdělení (i na stránkách třetích stran) v souladu s těmito preferencemi. Marketingové soubory cookies využívají nástrojů externích společností. Tyto marketingové cookies budou použity pouze na základě Vašeho souhlasu.
facebook Instagram

Na kamenném, kamenném poli očima teatroložky Dr. Krénové

15. 9. 2016

Vybíráme z hodnocení tří teatrologů - PhDr. Radmily Hrdinové, PhDr. Ľubici Krénové, PhD. a prof. PhDr. Vladimíra Justa, CSc., kteří už několik let soustavně sledují naši práci...

Již třetím rokem pro vedení divadla trojice významných teatrologů a divadelních kritiků - PhDr. Radmila Hrdinová, PhDr. Ľubica Krénová, PhD. a prof. PhDr. Vladimír Just, CSc.- neúprosně sleduje naši práci. Z jejich hodnocení vybíráme pro naše diváky charakteristiky některých našich inscenací.

TEREZA VERECKÁ

NA KAMENNÉM, KAMENNÉM POLI (JOB)

režie: Zuzana Burianová

Počáteční scénický obal, krychle z průhledného plexiskla, zhmotňuje metaforické čtení myšlenkového poselství „básníka“. Akční rádius odrazu obrazu obyčejné rodiny na českém venkově se tak varovně šíří do hlediště. Jeden neví, kdy se může ocitnout v novodobém kafkovském zámku. Stačí jedna poštovní zásilka. Anebo je to zeď, která člověka odděluje od reality. Jenomže je průhledná, tedy není jasná hranice mezi iluzí a realitou života. Desítky báječných nabídek číhají v poštovních schránkách, aby lidem splnily nesplnitelné, aby je pomátly, vzdálily pravdě života.

V pasti mezi skutečností i iluzí, mezi pravdou a smyšlenou lží se ocitají zejména otec a syn – každý z jiného důvodu. Tatínka opravňuje věk k tomu, aby měl v hlavě všechno popletené. Aťu, u něhož bydlí, podezírá z krádeže. Opěvuje nejen druhého syna Láďu, ale i jeho ženu, která se o něj údajně stará, zatímco ve skutečnosti se o něj stará Aťova žena. Aťa dvacet let řídil tramvaje, nyní už jenom přehazuje výhybky. Z šikanování otce má trvalé trauma a trýznivé zážitky ho pronásledují dnes a denně. V retrospektivních obrazech se odehrávají konkrétní výstupy z minulosti. Bezvládný tatínek vyskočí z postele, sundá si čepici a brýle a spustí tirády urážek a ponižování (například ho tyranizuje diktátem na vyjmenovaná slova). Aťa utíká k zrcadlu a kleká si na kolena, jakoby si odpykával trest. Už neví, co se mu pouze vyjevuje a co je skutečnost. Tatínek je nemocný stářím, jeho syn v důsledku psychické poruchy. Všechno je otázkou víry a píli, opakuje pořád dokola a snaží se jít dál. Jenomže tíha každodennosti jeho snahu drtivě poráží. Přesto rodina pravidelně usedá ke stolu, aby si zahrála již rituální hru: hlava rodiny položí na stůl obsah poštovní schránky a každý si z kopičky – se zavřenýma očima – „vylosuje“ jednu zásilku a přečte ji ostatním. Dovídáme se, že maminka si tajně objednala zboží... Také dědeček chce něco přečíst. Obec mu blahopřeje k narozeninám, dovršil postu třetího nejstaršího občana obce... Při čtení Aťa natrefí na úřední dopis, soudní a exekuční vymáhání za neuhrazené poplatky za televizi, kterou nevlastní, tudíž na kterou se nikdo nedívá. Výzva k úhradě půl miliónu korun za něco, co nikdy neexistovalo, nastartuje zhoršení jeho zdravotního stavu. V závěru inscenace mu v halucinačním záchvatu nabízí agent s obličejem syna televizi v HD kvalitě.

Zásadním přínosem inscenace jsou výjimečné herecké výkony. Především Luboše Veselého (Aťa) a Jaroslava Satoranského (Děda). Satoranského herecké zvládnutí dvou postav v jedné, tedy skomírajícího, ale i vrtošivého dědy připoutaného na lůžku a otce tvrdé ruky ve vzpomínkách Aťi z dětství, rovněž zasluhuje označení mužského hereckého výkonu sezóny, i když nevznikl v dimenzích „velké činohry“. Veselého obyčejný člověk s jeho obyčejným životem prochází uvěřitelnou proměnou v trpitele s úzkostnými stavy, kdy se zoufale choulí k polštářům, které jsou to jediné, co mu po exekuci zbylo. Poslední, minuciózně rozehraný monolog, psaní obranného dopisu, je herecky virtuózním posledním výkřikem osamělého zoufalce – štvance, tudíž i toho, kterého si v aukci nikdo nevezme. Také Vendulka Křížová (Maruš) se sugescí a hereckou přirozeností vytváří obdivně životní obraz ženy, submisivní služky domácí, jejíž ženské touhy tvrdě naráží na realitu. Herecky ovšem za zkušenějšími kolegy nezaostává ani Denny Ratajský (Robert), jak v dialozích, tak v logicky členěném, a věcně podaném monologu.

Vybráno z obsáhlejší studie PhDr. Ľubice Krénové, PhD.

Více o inscenaci zde

Vstupenky můžete rezervovat zde.

 

Sledujte nás na sociálních sítích Facebook a Instagram

Hlavní město Praha Hospodářské noviny Český rozhlas

Hlavní město Praha Hospodářské noviny

© 2012-2024 Divadlo na Vinohradech, design by Media Solution
Licence Creative Commons - Uvedená práce (dílo) podléhá licenci Creative Commons - Uveďte autora - Nezasahujte do díla 3.0 Česko   Ochrana osobních údajů   Nastavení cookies   Zásady použití Cookies