Tato webová stránka používá cookies

Za účelem zkvalitnění našich služeb používáme na této stránce soubory cookies. Pro více informací přejděte na Zásady použití Cookies.

Funkční Při návštěvě a používání Internetových stránek pouze pro informační účely, tj. pokud se nezaregistrujete nebo nám neudělíte souhlas, shromažďujeme pouze údaje, které Váš prohlížeč předává na náš server, což je nezbytné, abychom Vám mohli zobrazit Internetové stránky a zaručit Vám stabilitu a bezpečnost jejich užívání.
Analytické Tyto cookies slouží ke zlepšení fungování Internetových stránek. Umožňují nám rozpoznat a zjistit počet návštěvníků a sledovat, jak návštěvníci používají Internetové stránky. Pomáhají nám zlepšovat způsob, jakým Internetové stránky fungují, například tak, že umožňují uživatelům snadno najít to, co hledají. Tyto cookies většinou neshromažďují informace, které by dokázaly jednoznačně identifikovat Vaši osobu.
Marketingové Používají se ke sledování preferencí uživatele Internetových stránek za účelem cílení reklamy, tj. zobrazení marketingových a reklamních sdělení (i na stránkách třetích stran) v souladu s těmito preferencemi. Marketingové soubory cookies využívají nástrojů externích společností. Tyto marketingové cookies budou použity pouze na základě Vašeho souhlasu.
facebook Instagram

KVĚTNOVÁ PREMIÉRA – DŮM BERNARDY ALBY!

26. 4. 2022

Uhrančivé drama F. G. Lorcy na repertoáru od 19. května V titulní roli Tereza Bebarová. Přečtěte si, co si o Bernardě Albě myslí.

Vstupenky v předprodeji

https://www.divadlonavinohradech.com/divadelni-hra/DUM-BERNARDY-ALBY

 

 „CHCI PRYČ! K MOŘI! CHCI SE VDÁT!“

 

V Lorcově strhujícím a vášnivé dramatu tomu ovšem brání tradice a matka dcer, čerstvá vdova Bernarda Alba.

V titulní roli se po mateřské dovolené vrací na vinohradskou scénu Tereza Bebarová.

Co o ní soudí?

Rozhovor s Terezou Bebarovou 

Bernarda Alba je rozporuplná postava – máte pro ni i přesto pochopení, rozumíte jejím pohnutkám a důvodům jejího chování vůči vlastním dcerám, a vůči světu vůbec?

I když postava Bernardy působí nepřístupně a přísně, silně vnímám její emocionalitu a lásku k dcerám, kterou projevuje sice zřídka, ale není o ní pochyb. Jaká je její forma, je věc druhá. Ale jak víme, láska má mnoho podob a její důsledky mohou být leckdy tragické. Když jsem se zamýšlela nad důvody Bernardina chování, napadlo mě, že její životní příběh mohl vypadat následovně: Jako dívka vyrůstala v silně šovinistickém prostředí, mohla mít i nějaký silný traumatický zážitek týkající se ženství či násilí na ženách. Navíc vyrůstala ve společnosti, kde ženy nemají možnost rozhodovat o svém životě, natož o svém těle, a to všechno ji bezesporu zformovalo do bytosti emocionálně uzavřené a sešněrované. Když se pak na Bernardu podíváme z tohoto úhlu, můžeme její chování v mnoha ohledech lépe pochopit.

Máte pocit, že bude třeba u diváků „zabojovat“ o pochopení a sympatie k této postavě?

Myslím, že bojovat nebude třeba. Divák je chytrý a kontexty vztahů určitě pochopí. Spíš jsem zvědavá na reakce různých generací, protože jinak může Bernardu vnímat dvacetiletý divák a jinak divák – rodič, který ví, že výchova dítěte může být mnohdy komplikovaný a náročný proces.

Drama Dům Bernardy Alby mělo českou premiéru v roce 1946 právě ve Vinohradském divadle. I v současnosti se naše divadlo záměrně vrací k textům, které naplňují program velké činohry. Jak tuto hru vnímáte vy – je to pro vás velký, klasický titul, nebo je to živé drama i dnes, ve třetím tisíciletí?

Ve vaší otázce je zároveň odpověď. Je to velký, klasický titul, s krásnými hereckými příležitostmi pro dámskou část ansámblu, se silným posláním a přesahem. Ženská otázka je živá v jakékoli době, a i když dnes došlo k výrazné změně a posunu, toto téma bude aktuální vždy.

Bernarda vychovává své dcery v rámci určité pevné tradice. Vy jste maminkou dvou malých dcer, ctíte i vy nějaké tradice ve výchově?

Když se mi narodila první dcera, přistupovala jsem k ní s velkým respektem a otevřeností. Myslím, že má díky tomu dobře nastavené životní hodnoty. Čím je starší, tím víc cítím potřebu ukázat jí svět i z jiné strany, kde existuje řád, pravidla i povinnosti. Myslím, že je dobré oba přístupy vyvážit a najít v nich ideální balanc. A to je podle mě největší úskalí výchovy.

 

 

Sledujte nás na sociálních sítích Facebook a Instagram

Hlavní město Praha Hospodářské noviny Český rozhlas

Hlavní město Praha Hospodářské noviny

© 2012-2024 Divadlo na Vinohradech, design by Media Solution
Licence Creative Commons - Uvedená práce (dílo) podléhá licenci Creative Commons - Uveďte autora - Nezasahujte do díla 3.0 Česko   Ochrana osobních údajů   Nastavení cookies   Zásady použití Cookies