Tato webová stránka používá cookies

Za účelem zkvalitnění našich služeb používáme na této stránce soubory cookies. Pro více informací přejděte na Zásady použití Cookies.

Funkční Při návštěvě a používání Internetových stránek pouze pro informační účely, tj. pokud se nezaregistrujete nebo nám neudělíte souhlas, shromažďujeme pouze údaje, které Váš prohlížeč předává na náš server, což je nezbytné, abychom Vám mohli zobrazit Internetové stránky a zaručit Vám stabilitu a bezpečnost jejich užívání.
Analytické Tyto cookies slouží ke zlepšení fungování Internetových stránek. Umožňují nám rozpoznat a zjistit počet návštěvníků a sledovat, jak návštěvníci používají Internetové stránky. Pomáhají nám zlepšovat způsob, jakým Internetové stránky fungují, například tak, že umožňují uživatelům snadno najít to, co hledají. Tyto cookies většinou neshromažďují informace, které by dokázaly jednoznačně identifikovat Vaši osobu.
Marketingové Používají se ke sledování preferencí uživatele Internetových stránek za účelem cílení reklamy, tj. zobrazení marketingových a reklamních sdělení (i na stránkách třetích stran) v souladu s těmito preferencemi. Marketingové soubory cookies využívají nástrojů externích společností. Tyto marketingové cookies budou použity pouze na základě Vašeho souhlasu.
facebook Instagram

ZVEME VÁS NA INSCENACI DYKOVA ZMOUDŘENÍ DONA QUIJOTA, HRY ZE „ZLATÉHO FONDU“ REPERTOÁRU VINOHRADSKÉHO DIVADLA

27. 1. 2020

Poprvé v červnu 1914! Znovu v únoru 2020! Podívejte se na „marketing“ původní inscenace.

Na českou, vlastně světovou premiéru Dykova Zmoudření Dona Quijota, která se uskutečnila 4. června 1914, zvalo Městské divadlo Královských Vinohradů v prvním čísle svého Denníku (ano, ta dvě n jsou správně, podle dobového pravopisu, stejně jako „reální poměry“ :-) ) sezony 1914/1915 následujícím textem.
Podle všeho je jeho autorem slavný režisér a dramaturg Karel Hugo Hilar, který lákal publikum těmito slovy:

DYKŮV DON QUIJOT

Vynikající moderní satirik Viktor Dyk, jehož řada prací na Národním divadle dobyla rozhodného úspěchu, získán byl pro Městské divadlo, a to právě svou nejrozsáhlejší prací „Don Quijotem“, jejíž knižní vydání, vyšlé loni na podzim, vyvolalo nejvyšší rozruch v kruzích literárních a svrchovanou chválu kritiky. U Dykova dramatu chválí se jeho eminentní a vysoká cena básnická, a přece dílo samo, opírají se o všeobecně známý román Cervantesův a jeho figury, má řadu svérázných dramatických scén, které nemohu zůstati bez působnosti u širšího obecenstva. Při tom známá látka pojata a zpracována jest ryze osobně a svérázně. Komický rek Cervatesův učiněn tu tragickou figurou snílka, hledajícího v reálních poměrech neznámý sen, jehož nikdy nemůže dosáhnouti. Cosi hamletovsky velkého prodírá se v této postavě moderního dramatika českého. /…/ Uvedení Dykova „Dona Quijota“ vyžaduje velkého scénického aparátu a jest pro herecké provedení úkolem prvého řádu. Rovněž k scénování této novinky získán pan Fr. Zavřel jako host, který spojí svůj pobyt v Městském divadle za účelem scénování „Mikada“ s provedením této významné původní novinky.

Dodejme, že i Dr. Hilar marketingově nadsazoval. Dyk v Národní divadle úspěchu nedobyl a jeho hra Posel se zde dočkala dvou repriz. Zmoudření Dona Quijota mu vrátili jako neproveditelný text. Hilar, tehdy osmadvacetiletý, však na text vsadil a získal pro něj z Berlína úspěšného českého režiséra Františka Zavřela. Ten na Vinohrady převedl (i s výpravou) svou berlínskou slavnou inscenaci operety MIKADO Gilberta a Sullivana a za devět dní zkoušek (což tehdy nebylo neobvyklé, a zkoušelo se od půl desáté dopoledne do šesti večer) připravil jaksi navíc Dykovu hru k premiéře.
Diváckým lákadlem mělo být Mikado, ale to se dožilo deseti repríz. Zato Zmoudření bylo uvedeno – podle pamětí představitele titulní role Václava Vydry (dědečka dnešního vinohradského herce) – jedenadvacetkrát.
Inscenace se stala přelomovou díky textu, a moderní, expresionistické Zavřelově režii, rovněž díky scénografii Františka Kysely, považované obecně za iniciační dílo moderní české scénografie. V inscenaci se proslavili také Václav Vydra a Bohuš Zakopal jako Sancho Panza.
Pak přišla válka, Zavřel v létě náhle zemřel… a dějiny šly svou nevyzpytatelnou cestou.
Zlatý poklad v podobě textu a nutnosti jeho radikálního režijního, hereckého a scénografického uchopení však dalším vinohradským generacím zůstal jako výzva a závazek.
Přijďte se podívat, jak jsme se dokázali této výzvě roku 2020 postavit.

Plakát původní inscenace vs. plakát dnešní inscenace



Více o inscenaci zde.
Vstupenky rezervujte zde.

Sledujte nás na sociálních sítích Facebook a Instagram

Hlavní město Praha Hospodářské noviny Český rozhlas

Hlavní město Praha Hospodářské noviny

© 2012-2024 Divadlo na Vinohradech, design by Media Solution
Licence Creative Commons - Uvedená práce (dílo) podléhá licenci Creative Commons - Uveďte autora - Nezasahujte do díla 3.0 Česko   Ochrana osobních údajů   Nastavení cookies   Zásady použití Cookies