Tato webová stránka používá cookies

Za účelem zkvalitnění našich služeb používáme na této stránce soubory cookies. Pro více informací přejděte na Zásady použití Cookies.

Funkční Při návštěvě a používání Internetových stránek pouze pro informační účely, tj. pokud se nezaregistrujete nebo nám neudělíte souhlas, shromažďujeme pouze údaje, které Váš prohlížeč předává na náš server, což je nezbytné, abychom Vám mohli zobrazit Internetové stránky a zaručit Vám stabilitu a bezpečnost jejich užívání.
Analytické Tyto cookies slouží ke zlepšení fungování Internetových stránek. Umožňují nám rozpoznat a zjistit počet návštěvníků a sledovat, jak návštěvníci používají Internetové stránky. Pomáhají nám zlepšovat způsob, jakým Internetové stránky fungují, například tak, že umožňují uživatelům snadno najít to, co hledají. Tyto cookies většinou neshromažďují informace, které by dokázaly jednoznačně identifikovat Vaši osobu.
Marketingové Používají se ke sledování preferencí uživatele Internetových stránek za účelem cílení reklamy, tj. zobrazení marketingových a reklamních sdělení (i na stránkách třetích stran) v souladu s těmito preferencemi. Marketingové soubory cookies využívají nástrojů externích společností. Tyto marketingové cookies budou použity pouze na základě Vašeho souhlasu.
facebook Instagram

3 otázky pro Martina Hubu

18. 9. 2014

Krátký rozhovor z našeho divadelního měsíčníku s režisérem Rodu Glembayů.

V čem vás Krležův text zaujal jako dramatické téma pro dnešní dobu?
Krleža patrí k tým dobrým autorom a Glembayovci k tým dobrým hrám, kde na mikrovzorke intímneho rodinného príbehu sa stávame svedkami zovšeobecňujúceho obrazu celej doby a jej zákonitostí.
 V našom prípade, mierne zjednoduším, sme svedkami zákonitosti, mohutne platnej aj v dobe, v ktorej žijeme, že totiž peniaze získané bez morálky, že peniaze bez vedomia mojej povinnosti pristúpiť zodpovedne k faktu, že ich mám, nielenže neprinášajú šťastie, ale sú priamo príčinou totálnej deštrukcie môjho života.

Zakazoval jste si jako režisér vzpomínky na slavnou slovenskou inscenaci „Glembayů“ v režii Miloše Pietora z roku 1986, kde jste hrál hlavní roli Leona?
No, nech som si už spomienky zakazoval, alebo nie, nedalo sa na ne zabudnúť absolútne, lebo to predstavenie som spolu s kolegami hral veľmi rád, myslím, že sme rozumeli téme a pomerne často pri ňom nastalo „sprisahanie“ javiska a hľadiska a na to sa celkom zabudnúť nedá a myslím ani netreba.
 Mnohé motivácie sa za tých 30 rokov zmenili, pretože sa zmenili akcenty doby, ale ľudská slabosť, ktorá je hlavnou témou Krležovej hry, zostala prítomná v našom bytí, v našich životoch... Tá sa dá skúmať neustále a v každých historických súvislostiach. A poznanie, že človek sa môže zbaviť iba tej slabosti, ku ktorej sa prizná, je pre nás hercov vzrušujúca činnosť. Ja sa priznám a pozvem diváka, aby sa pokúsil priznať sa tiež, aspoň sebe samému. Toto vzájomné priznávanie hľadiska a javiska je ten najvznešenejší stav herca a jeho práce, ktorý ponúka šancu vyústiť vo vzájomnú katarziu diváka s hercom.

Jak vás oslovilo prostředí a genius loci Divadla na Vinohradech při vaší první režii zde? A jaká byla spolupráce s předními členy souboru?
Prostredie a nálada v Divadle na Vinohradoch ma skutočne oslovili mimoriadne vrúcne a mne konvenujúco. Cením si vzťah a snahu vedenia divadla rešpektovať fakt, že divák je pre divadlo zmyslom jeho existencie, a že rešpektujúc tento fakt, snaží sa o vyvážený repertoár ľahšieho i vážnejšieho tónu.
 Som veľmi rád, že kolegovia, ktorých som mal v DnV česť stretnúť, mi tento pocit sprostredkovali svojimi výkonmi aj prístupom k téme. Teraz už musím iba dúfať, že ani oni nevyčítajú osudu, že sme sa stretli. Ja im ďakujem, že pri príprave inscenácie boli takí, akí boli, že to bol súbor kvalitných hercov i kvalitných ľudí, veď ono to totiž v podstate asi súvisí.

Sledujte nás na sociálních sítích Facebook a Instagram

Hlavní město Praha Hospodářské noviny Český rozhlas

Hlavní město Praha Hospodářské noviny

© 2012-2024 Divadlo na Vinohradech, design by Media Solution
Licence Creative Commons - Uvedená práce (dílo) podléhá licenci Creative Commons - Uveďte autora - Nezasahujte do díla 3.0 Česko   Ochrana osobních údajů   Nastavení cookies   Zásady použití Cookies